Kontakt2019-03-01T20:07:59+00:00

KONTAKT

Har du frågor? Vi besvarar dem gärna. Vi har nedan samlat de vanligaste frågorna vi får. Om inte dessa hjälper dig så tveka inte att kontakta oss. Du finner kontaktuppgifter nedan.

VANLIGA FRÅGOR

Hur fungerar det?2019-02-27T21:35:45+00:00

Maten é klar bygger på att vi lagar riktig mat, tillagad från grunden utan onödiga tillsatser. Vi startade vid årskiftet 2018/2019 och håller på att finslipa maskineriet. Vi kan i dagsläget erbjuda mat på två sätt:

  1. Du beställer mat via order.mateneklar.se. Här kan du beställa mat för avhämtning hos några av våra ombud/avhämtningsställen. Du måste lägga en order minst 3 arbetsdagar innan avhämtning vilket innebär att du behöver lite framförhållning. Detta för att vi just nu lagar mat mot lagda order och inte håller lager.
  2. Från och med vecka 10 kommer du kunna handla vår mat från kyldisken hos utvalda ICA-handlare. Först ut är ICA Maxi Toftanäs i Malmö följt av fler de kommande månaderna.

På sikt kommer vi kunna erbjuda mat för avhämtning snabbare än vad vi gör idag. Vi planerar också införa en prenumerationstjänst som kommer att underlätta för dig som vill ha regelbunda leveranser. På lite längre sikt vill vi kunna erbjuda leveranser hem till dörren.

Vad gör er mat speciell?2019-03-01T20:16:10+00:00

Vi lagar all mat från grunden utan onödiga tillsatser och fokuserar på att skapa näringsriktiga måltider med riktigt god smak till ett pris som gör att man kan äta det flera dagar i veckan. Att laga mat från grunden innebär att fonder kokas i dagar, köttet tilllagas långsamt (s.k. slow cooking) och att vi inte tar genvägar för att snabba upp tillagningen.

Du kan välja mellan hel och halv portion för att det skall passa alla och förhindra att mat måste kastas.

Jag har problem att logga in2019-02-25T16:45:58+00:00

Den vanligaste anledningen till att du inte kan logga in är att du skrivit fel lösenord. Detta kan du återställa på https://order.mateneklar.se/mitt-konto och välja Glömt lösenord. Om du inte får mail från oss efter detta så kontrollera din folder för skräppost i din epostklient.

Varför har ni 3 dagars leveranstid?2019-02-27T16:01:08+00:00

I dagsläget behöver vi 3 arbetsdagar för att få in din beställning, få hem råvaror, laga maten och få ut den till ombuden. Vi lagar mat från grunden direkt från inkomna order. Vi jobbar för fullt för att skala upp  och kommer att korta ner dessa ledtider successivt. Målsättningen är att vi skall kunna hålla ett snabbrörligt lager så att du kan få mat levererad samma dag om du beställer innan 10.

Var finns information om innehåll och allergener?2019-03-08T09:07:29+00:00

All vår mat tillagas i samma kök och grundlig städning sker mellan varje moment. Vi hanterar i dagsläget nötter i köket. Varje maträtt presenteras med detaljerat innehålls- och näringsdeklaration. Allergener skrivs ut med VERSALER i innehållsdeklarationen. Behöver du mer information om vår mat så kontakta oss.

Behöver jag ha något hemma?2019-02-27T22:47:54+00:00

Nej, våra maträtter är kompletta. Det är bara att värma upp och njuta. En god sallad vid sidan om passar de flesta maträtter, dock!

Kan jag frysa in maten?2019-02-27T22:49:59+00:00

De flesta rätter går att frysa in och bör då konsumeras inom 3 månader. Vi rekommenderar dock varmt att maten äts färsk.

När kan ni leverera till…?2019-02-27T22:41:39+00:00

Vi har sedan årskiftet endast levererat mat via avhämtningsställen i Vellinge kommun (Vellinge, Skanör, Ljunghusen, Falsterbo och Höllviken). Vi håller successivt på att utöka antalet områden och avhämtningsställen. Under mars kommer vi öppna upp för butiksförsäljning hos ICA Maxi Toftanäs som kommer agera ombud något senare. Vår förhoppning är att vi kan utöka i ett högre tempo de kommande månaderna.

Problem med betalning2019-02-25T18:11:24+00:00

Vi accepterar idag endast betalning med kort (Mastercard, Visa och AMEX). Det vanligaste problemet är att kortet inte är öppet för betalningar online. Vi arbetar på att kunna erbjuda fler betalningsalternativ inom en snar framtid. Detta inkluderar kort, faktura och Swish.

Hur länge håller maten i kylskåp?2019-02-27T15:29:53+00:00

Vår mat håller bra 3-4 dagar i kylskåp utan att försämras. Under perfekta förhållande ännu längre. Under mars 2019 kommer vi introducera livsmedelsgas när vi paketerar er mat. Livsmedelsgas används för att förlänga hållbarheten på mat. Den består av 70% CO2 (koldioxid) och 30 % N (kväve). Genom detta tas det fria syret bort, som är en av förutsättningarna för tillväxt av mikroorganismer. Detta kommer att leda till att maten håller minst 14 dagar i obruten förpackning i kylskåp. Det gör också att de individuella smakerna bibehålls väl utan att blandas samman.

Vad händer om jag missar att hämta min betalda mat?2019-02-26T11:28:22+00:00

Vi aviserar dig via mail och SMS på förmiddagen den dagen du skall hämta upp din mat. Vi har i dagsläget ingen möjlighet att kreditera dig för ej upphämtad mat. Du har möjlighet att be en vän hämta upp maten. Det enda som behövs är att uppge leveransnumret.

Använder ni svenskt kött?2019-02-27T15:58:15+00:00

All kyckling och fläsk är svenskt. Oxköttet är från Sverige och USA beroende på tillgång/pris och kvalité.

Var tillagas maten?2019-02-26T11:32:28+00:00

All vår mat tillagas i dagsläget i vårt kök i Lund. På sikt kommer vi etablera nya kök i takt med att vi expanderar. Köket är modernt och anpassat för att kunna laga mat från grunden i stora volymer.

När kommer ni erbjuda ett lågkalorialternativ?2019-02-26T11:38:19+00:00

Vårt mål är att ett det ständigt skall finnas ett antal rätter på menyn som innehåller lite mindre kalorier. Eftersom vi vänder oss mot både gamla och unga är det viktigt att maten är varierad och näringsrik.

Hjälpte inget av ovan? Kontakta oss via mail på info@mateneklar.se. Tror du att fler har glädje av din fråga? Besök vår sida på Facebook.

Övrig kontaktinformation:

Svenska Måltidslösningar AB
Tunavägen 39Q (Spartahuset)
223 63 Lund
040-400049 (mellan 10-12)